Treceți la conținutul principal

Procesul de naştere a dependenţei de sex


Procesul de naştere a dependeei


Încă o dată, experienţele noastre legate de recuperare demonstrează aspecte comune cu ale altor dependenţe. În primele stadii ale formării dependenţei simţim o poftă copleşitoare
oare cu aderat o necesitate? pentru o acţiune, interacţiune sau fantezie care ne dă o stare euforică ceva ce ne scoate din noi înşine. Ne provoacă uşurare şi pcere, deci recurgem la această acţiune în mod repetat şi compulsiv. La început pare o cale agreabilă de a face faţă conflictului interior, stresului şi durerii care altfel par intolerabile. Şi funcţionează. În mod tipic, masturbarea sau sexul ne rezolvă problema; ca şi în alte tipuri de dependenţe, alungă tensiunea, ameliorează depresia, rezolvă conflicte şi ne ajută să facem faţă unei situaţii dificile sau să întreprindem ceva ce înainte părea imposibil. Indiferent de forma pe care o ia dependenţa noastră de sex, efectul ei aparent este de a reduce izolarea, de a îndulci lipsa emoţiilor, singurătatea şi tensiunea; şi de a ne oferi un sentiment de putere şi o cale de evadare.
În prezenţa acestui nou „prieten”, avem nu doar sentimentul că scăpăm de conflictele in-
terioare, de plictiseală şi emoţii negative, ci şi pe acela de apropiere, de validare; în plus, ne dă sentimentul că „trăim cu adevărat. În fapt, toate aceste efecte sunt false sau, în cel mai bun caz, temporare. Ceea ce ni se pare o promisiune la viaţă ne fură de fapt viaţa.
Este aproape imposibil de a indica cu exactitate când, cum şi de ce practicile noastre de-
vin adictive. La un moment dat, procesul capătă viaţă proprie, adesea independent de cauzele iniţiale. Şi, spre deosebire de comportamentele menite a ne ajuta să facem faţă în mod normal unor situaţii stresante, justificările şi comportamentul adictiv devin excesive şi repetitive şi ajung să servească cu totul altor scopuri decât cele cărora le erau destinate iniţial.
În timp, intensitatea plăcerii scade şi aiunea ne aduce mai puţină uşurare. Obiceiul începe să producă durere, iar atunci când durerea devine mai puternică decât pcerea încep să apară simptome ulterioare nepcute: tensiune, depresie, furie, sentiment de vină, şi chiar disconfort fizic. Pentru a uşura durerea, recurgem iar la obiceiul nostru. Pe măsură ce ajungem să apem în mod constant la aiunile adictive pentru a obţine o uşurare instantanee, ne pier dem treptat controlul emoţional. Începem să ne comportăm impulsiv, avem schimbări de stare de spirit, aspecte de care adesea nici nu suntem conştienţi. Relaţiile intime şi cele sociale se deteriorează
Unii dintre cei care vin la DSA par a se afla în această zonă de tranziţie dintre pcere şi durere. Din cauza asta, induşi în eroare de ambivalenţa sentimentelor lor iniţiale, aceştia intră şi ies din program în mod repetitiv şi trec periodic de la abstinenţă la cedare şi înapoi.
La un moment dat ceea ce facem ne afectează capacitatea de a trăi normal. Tiparul com-
portamental al adicţiei noastre ne diminuează capacitatea de percepţie a realităţii şi ne deraiază de la cursul normal al vieţii. Ajungem să petrecem din ce în ce mai mult timp gândindu -ne la şi dând curs dependenţei noastre. În acelaşi timp, negăm că suntem dependenţi pentru a evita durerea de a recunoaşte în ce măsură dependenţa ne-a invadat şi ne controlează viaţa. Efectele adverse care iau naştere în interiorul nostru devin din ce în ce mai dăunătoare.
Atitudinea de negare se întreţese cu însăşi fiinţa noastră. Refuzând să ascultăm acea mi-
că voce din interiorul nostru, începem prin a nega că ne facem rău nouă înşine. Pentru a putea păstra aparenţa acestei minciuni, negarea trebuie să pervertească realitatea cu care ne privim pe noi şi pe alţii şi să o transforme în orbire. La început nu dorim, apoi nu mai putem vedea adevărul despre noi înşine.
Într-un sfârşit, dependenţa noastră capătă prioritate absolută, şi în mod propoional se diminuează şi capacitatea noastră de a munci, de a trăi în lumea reală şi de a relaţiona confortabil cu cei din jurul nostru. În stadiile mai avansate, acţiunile specifice dependenţei noastre devin principalul mecanism de a face faţă problemelor şi singura sursă de pcere. Apoi de-


pendenţa încetează să ne mai ajute şi începe să cauzeze ea însăşi probleme cărora trebuie să le facem faţă. În acest cerc vicios, ceea ce foloseam ca tratament devine boală; ceea ce foloseam ca medicament devine otravă; Soluţia devine Problema.



Rezumatul procesului de naştere a dependenţei:


Începe ca o poftă copleşitoare de a simţi euforie, uşurare, plăcere sau evadare.
Oferă satisfacţie.
Comportamentul este căutat în mod repetat şi compulsiv. Apoi capătă viaţă proprie.
Devine excesiv.
Satisfacţia se diminuează. Apare disconfortul.
Scade controlul emoţional.
Capacitatea de a relaţiona se deteriorează.
Capacitatea de a duce o viaţă normală se deteriorează. Atitudinea de negare devine o necesitate.
Dependenţa devine o prioritate absolută.
Dependenţa devine principalul mecanism de apărare. Mecanismul de apărare nu mai funcţionează. Petrecerea s-a terminat.


Pentru dependentul de sex, agravarea problemei este inevitabilă şi de neoprit. Cu toate astea, în nici un moment al vieţii noastre nu eram conştienţi de adâncimea hăului în care ne aflam şi refuzam să vedem unde ne duce. Ca petrecăreţii care se lasă duşi de râul pcerilor, nu eram conştienţi de foa năprasnică a căderilor de apă şi a vârtejurilor care ne aşteptau puţin mai încolo.

Postări populare de pe acest blog

Ce este dry-out(uscarea) de la pofta trupeasca? (3)

  Pofta, sexul și Conexiune greșită in căsătorie             Când în sobrietate fiind, am inceput sa locuiesc împreună cu soția și după primele luni de abstinență am început să facem sex din nou. Nu mi-am dat seama, dar sexul era condus de poftă. Făceam ceea ce făceam de doisprezece ani; a fost destul de mult sex, așa cum îl făcusem cu oricine, diverse forme și tot. Și în timpul sexului, încă mai recurgeam la imagini, fantezie și amintiri despre altii. Destul de ciudat, acest lucru nu a dus imediat la recaderea cu masturbarea sau cu alții. Doar făceam sex în mod regulat, deci ce a mai contat? A fost aceasta o altă formă de drog? Așa cred. (Încă nu am descoperit cât de insidioasă poate fi această boală a noastră și a fost nevoie de multă sobrietate pentru a începe chiar să o văd.) Este de mirare că am alunecat/recazut?             După ce am alunecat/recazut, am recunoscut și am predat forma asta de poftă cu soția mea, un proces care a durat considerabil timp și predare. Sexul a d

Ce este dry-out(uscarea) de la pofta trupeasca?

  Abstinence in Marriage Până sa intram in program pentru cei mai mulți dintre noi, pofta avusese o zi de camp (field day). În recuperare, ajungem să vedem cât de mult am fost posedați și împovărați de poftă. Pofta ne-a otrăvit pe noi și i-a otrăvit pe alții. Patul conjugal nu a făcut excepție. Cum am putea fi infectați cu pofta și să nu o afectăm relațiile cu soții noștri? Mulți nou-veniți căsătoriti venti la SA au descoperit că este extrem de dificil, dacă nu imposibil, să separe sexul de poftă atunci când încearcă in prima faza să devină abstinenti(sober=treji). De câte ori am auzit așa ceva: “Ei bine, am făcut din nou sex cu soția, așa cum obisnuiam sa făceam, și m-am simțit ca si cand as fi greșit, de parcă aș fi avut un derapaj/aluncare/cadere.” Ceea ce a facilitat detoxifiere/uscarea (dry-out) din poftă, pentru membri căsătoriți care au încercat-o în spiritul potrivit, este a perioada de abstinență sexuală voluntară. Eliminarea sexului din căsnicie pentru un timp ne ajut

Ce este dry-out(uscarea) de la pofta trupeasca? (2)

  Câteva gânduri despre Abstinenta sexualitate Având în vedere propriul meu sexaholism și climatul vremurilor, nu este de mirare că aveam îngrijorare dacă aș putea sau nu să mă descurc fără sex. Programarea mea mi-a spus că un astfel de gând pentru un bărbat era pur și simplu exclus. Am confundat sexualitatea cu nevoia de a face sex, dar acestea sunt două lucruri complet diferite. Ceea ce am descoperit este că pot fi pe deplin bărbat și o ființă umană complet sexuală fără a face sex.             Înainte de sobrietate, cu cât eram mai captiv de poftă și sex, cu atât sexualitatea mea era mai diminuată. Fără să-mi dau seama, de fapt, negeam și distrugeam sexualitatea mea. Acum văd că pentru mine, sexaholicul, atitudinea minții și inimii și defectele mele de caracter au fost cele care mi-au alimentat „aspirația sexuală”, mai degrabă decât necesitatea masculină.             Pentru mine, consider că intrarea în abstinența sexuală (în căsnicia mea) este o chestiune de alegere. Când mă